wifina s čipem Ralink rt61
Bc. Miloš Bíba
2007-03-22 13:27:14 UTC
Dobry den,

chtel bych se zeptat, jak je na tom mandriva s podporou
wifiny s čipem Ralink rt61. Ja zkousel verzi 2007 a tam ani
stopa a nejnovejsi Mandriva One RC1 taky nic nenasla.

Bude ve finalni 2007.1 tato podpora nebo existuje nekde
nejaky polopaticky navod jak tam tu wifinu rozchodit ? Na
ubuntu ten navod je, krok za krokem zakomponovani modulu
ovladace. Jenze 1. ubuntu moc nenadchlo (me) vzhledem a za
druhe po kazde upgradu na nove jadro se to zase vratilo zpet
a od jisteho jádra uz ten popis nesel pouzit.

Jak to tedy vypada a bude vypadat s podporou rt61? Starsiho
ralinka mam na notebooku a ten v Mandrive chodi v pohode. na
krabici te wifiny je vsude zminovana podpora v linuxu (proto
jsem si ji mezi mnohymi vybral), paradoxne, jsem ji zatim
nikde nerozchodil a nikde neni rozpoznana sama od sebe.
Ndiswrapper sem cetl se taky nedoporucuje, ostatne na CD ke
karte neni pro ndiswrapper pouzitelny zadny ovladac a na
netu je vzdycky jen setup.exe co obsahuje ve woknech takovou
divnou aplikaci...

Můžete někdo prosím pomoct ?

Děkuji

Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Jirka
2007-03-22 20:52:00 UTC
Zkuste se podivat na http://tinyurl.com/yr9s5u

Jde pouze o vysledek hledani http://tinyurl.com/2v7yde (primo ten server
nefunguje).
--
Jirka

Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Bc. Miloš Bíba
2007-03-23 08:02:42 UTC
Dekuji,

tohle jsem vubec nenasel, zkopiroval jsm si navod pro
mandrivu a vyzkousim, jestli to opravdu pujde. Vdruhem
odkazu byly navody na ubuntu, podle nich jsem to rozchodil v
ubuntu pod jadrem generic. Ale koukam, ze postup je podobny.
Myslite, ze timto postupem co jste poslal (dam ho na konec,
trosku zkulturnen, se bude spoustet ten modul automaticky ?

V ubuntu bylo treba jeste nekolik cinnosti aby se to
nemuselo natahovat rucne. Ubuntu jde s timto ovladacem jinou
cestou, tam instalace obsahuje ovladac rt61pci ktery ale
funguje napul, tzn, vidi vsechny site, meri jejich signal,
ale nemuze se do zadne pripojit, takze se ten ovladac musi
vyradit a nahrat tam rt61 od vyrobce. Nove ubuntu (v alfa
verzi, ma uz modul funkcni, lec nelze zavest automaticky,
protoze to pak vytuhne pri bootu, ale rucne to jde, jaks taks.

Ubuntu je dobre distro, mozna vic "linuxove" ale nemuzu si
pomoct, me se libi gui mandrivy, dale pak pouzivam na icq
SIM a ten ma v ubuntu/kubuntu neprekonatelne problemy se
zobrazovanim :-( Mam proste Mandrivu rad :-)

Jeste jednou dekuji, uz sem myslel, ze podobny navod nikde
neexistuje, vsude smae ubuntu :-)

1) Stáhnou poslední ovladače RT61 z
http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php?title=Downloads

2) rozbalit někam, přihlásit se jako root a vlézt do
adresáře Module/

3) samotná kompilace a instalace: make, make install

4) pokračuje zkopírování firmware do vytvořeného adresáře a
kopírování modulu
mkdir -p /etc/Wireless/RT61STA/
cp *.bin rt61sta.dat /etc/Wireless/RT61STA/
cp rt61.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/depmod

5) zavedeme modul: modprobe rt61

6) zjistíme, jestli se to povedlo: iwconfigTak a to je
všechno. Dál stačí použít standardní klikátko a Edimax 7128g

v klidu používat.Edimax 7128g je dobrá, moderní karta s
externí anténou, její příjem signálu je rozhodně lepší, než

u již zmiňované MSI CB54G2. Ovladače jsou sice označeny jako
tesovací betaverze, ale standardní provoz již zvládají

skvěle, nepozoroval jsem nic podivného. S velkou
pravděpodobností již bude Mandriva 2008 tuto kartu podporovat

nativně, takže odpadne i tato komplikace kompilace a tento
zápisek bude zbytečný :-)
Bc. Miloš Bíba
2007-04-04 05:26:34 UTC
Zdravím, tak jsem to zkusil podle toho návodu, ale bohužel.
Po napsání make to vypíše cosi o tom, že nemůže najít modul
rt61.ko jenže ten by měl pokud vím udělat až ten příkaz
make, aspoň v ubuntu to tak tuším bylo :-( Zkusil sem to
tedy v 2007.1RC3 nakonfigurovat přes klikátko v control
centru a tu wifinu to k mému překvapení našlo (Live CD ne) a
řeklo mi to, abych nahrál firmware *.bin soubor do určitého
adresáře, což sem udělal, pak zmizela chyba, ale stejně to
nešlo, tak sem do adresáře zkopíroval všecky firmware co v
ovladači ze serialmonkey byly. Po tomto to zobrazilo seznam
sítí, jenže což jsem čekal - nedokázalo se to k žádné
připojit, bez zabezpečení, s WEP i s WPA, nikdy se to
nepřipojí a na routeru nikde není záznam, že by nějaké
zařízení to aspoň zkoušelo, prostě nic. A aby toho nebylo
málo, tak po restrartu při loginu vytuhne celej počítač
totálním způsobem (zabere jen reset) takže teď se nedostanu
do počítače vůbec. Takže je to v ...

Mohl byste mi někdo pomoci? Už si nevím rady, ropzcházím ji
měsíce :-( Nefunguje nikde (Mandriva 06,07,07.1, Opensuse
10.2, Ubuntu 7...) Jedinně v ubuntu 6.10 se po kompilaci
ovladače chytá, ale je to taky víc nefunkční než funkční.

Existuje tedy nějaká wifina, která by v Mandrivě, pokud
možno nativně, opravdu jela a byla levná? Klidně bych i
vyměnil :-D Tadle karta ma na obalu, ze funguje v linuxu
proto byla zakoupena, také na základě funkčnosti staršího
modelu co mám v ntb, a vidíte nic :-(
medulin
2007-04-04 07:22:44 UTC
Post by Bc. Miloš Bíba
[...]
Používám ASUS WL-107g PCMCIA a funguje v Mandrivě 2006 bez instalace
ovladačů. Stačilo jen zasunout do PCMCIA a připojit se v ovládacím
centru k síti.
Dobrá je i Z-Com XI-325, PCMCIA, ale umí jen 802.11b, má konektor na
anténu a regulaci výkonu.

Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Bc. Miloš Bíba
2007-04-04 09:35:27 UTC
Děkuji za tip, ale mě se jedná o PCI kartu do poče doma, v
notebooku mi funguje Ralink 2500 v mdv 2006 taky bez
problemu... Nemate tip na nejakou PCI?

Jinak sem se vsimnul, že ta moje nestastna wiwi s rt61
funguje ve starych distribucich, ale v novych je to problem
:-( Takže pokud něco funguje v 2006 není asi stoprocentně
jistě, že to ve 2007.1 pojede, ale třeba to tak není :-)
medulin
2007-04-04 10:19:17 UTC
Post by Bc. Miloš Bíba
Děkuji za tip, ale mě se jedná o PCI kartu do poče doma, v
notebooku mi funguje Ralink 2500 v mdv 2006 taky bez
problemu... Nemate tip na nejakou PCI?
Tady už jsi se díval?
http://www.abclinuxu.cz/hardware/pripojeni-na-sit/bezdratove/pci
http://www.abclinuxu.cz/forum/show/175304

Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Bc. Miloš Bíba
2007-04-04 10:30:56 UTC
No víte díval, ale po skušenostech s tím, co je tam napsané
o mé kartě a jak moc se to liší od reality mě zajímaji spíš
konkrétní typy na HW co už opravdu funguje.

U mé karty je doporučeno to co nefunguje (serialmonkey) atd.
atd...
Vít Baloun
2007-04-04 09:48:34 UTC
Dobrý den.

Myslím, že rozchození této wifiny není moc otázkou distra, ale kernelu. Mně
tahle karta (je to pcmcia) chodí zcela bez problému. Je potřeba mít
hlavičkové soubory jádra (kernel-headers) a stáhnout si ovladač od výrobce
(pokud možno co nejnovější). Já tahal odsud:
http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Linux.html
Vyberte si, co potřebujete, stáhněte, zkompilujte a jede to. Pokud se rámcově
podržíte tohoto návodu:
Tak vám to bude chodit. Mně to takhle celkem snadno chodí v režimu WPA-PSK
(TKIP). Nezapomeňte nakopírovat do /etc/Wireless/RT61STA/ soubory s firmwarem
té karty, jinak to bude v provozu zatuhávat, obzvlášť při proměnlivé kvalitě
signálu. Ten návod i ovladač je obecně pro linux a je úplně jedno, jestli to
budete zkošet na Ubuntu, Mandrivě nebo čemkoli jiném, co jde s dobou. A k
vašemu dotazu: Ovladač se po zkompilování nachází někde
v /lib/modules/2.6.x/extras a pokud máte v pořádku natahování modulů při
startu (asi byste si všiml, kdyby ne), tak se vám ten modul natahne
automaticky po startu počítače (jinak samozřejmě přes modprobe rt61).

S ovladačem ze serialmonkey nemám dobrou zkušenost, "tuhne" to s ním a má to
problémy s šifrováním.

V momentě kdy zkompilujete a natahnete modul, tak zkuste
#ifconfig ra0 up
čímž aktivujete rozhraní (pokud má LEDku on/off, tak se rozsvítí). Pak zkuste
#iwlist ra0 scan
a začne blikat kontrolka aktivity a vypíše to seznam nalezených sítí (všech -
jak šifrovaných, tak nešifrovaných). Pokud vám to nebude zatuhávat, tak máte
vyhráno. Hodně štěstí.
--
S pozdravem
Vít Baloun

1GdGZZ
Bc. Miloš Bíba
2007-04-04 10:26:33 UTC
Děkuji moc,

ten návod z ubuntu fóra znám, a používal jsem ho na ubuntu,
ale štvalo mě, že se po každém updatu jádra zase všechno
rozhodilo a musel sem to dělat znova a někdy mi to nešlo :-(
Nekamenujet mě, nejsem na todle ještě zrovna profík, ale
snažím se :-) Můj problém je, že to v ubuntu rozchodím a pak
mi nové jádro natáhne zase ten vadný modul, se kterým to
nefunguje a když se pokusím o make, napíše to nějakou chybu,
prostě u jádra 386 my neprojde make a u jader generic se
zda, ze ano.

Nevěděl jsem, že drivery ze serial monkey jsou vadné, ale
evidentně je spousta dister používá, pokud se to projevuje
tuhnutím :-) Zkusím doma ten fw z tech ovladacu od Ralinku
nebo tu kompilaci. Me nejvice zarazi, ze sem mel dojem, ze
hlavickove soubory ke kernelu mám (při instalaci jsem je
aspoň zatrhával) proto mě překvapuje ty chyba při make, ale
musím zkusit ty jiné ovladače, jestli je to stejné. Zatím
tedy nevím jak se dostat přes to zatuhnutí při loginu, ale
snad to nějak půjde :-D

Ještě jednou děkuji.
Bc. Miloš Bíba
2007-04-05 05:31:34 UTC
Dobrý den,

tak sem zase neuspěl s fw nakopírovaným jednak do
lib/firmware/ aby to sezral control center a soucasne v
etc/Wireless/RT61STA jak píšou v návodu na Ralinku se to
opět chová nekorektně, připojí se to bez šifrování, a
vytuhne to a na WPA se to nepřipojí vůbec. Zkoušel jsem mu
dokonce podstrčit konfigurační soubor rt61sta.dat se
správným nastavením, ale z vysoka to na něj prdí :-(

Vlastní kompilace ovladače mi pořád hází chybu v make, něco
v tom smyslu, že adresář /lib/.../číslo jádra/Build není
adresářem, takže takhle jsem si taky neporadil :-(
Vít Baloun
2007-04-05 08:36:36 UTC
Post by Bc. Miloš Bíba
Vlastní kompilace ovladače mi pořád hází chybu v make, něco
v tom smyslu, že adresář /lib/.../číslo jádra/Build není
adresářem, takže takhle jsem si taky neporadil :-(
Snažte se víc. Bez té kompilace to v současných verzích jádra, kde není
nativní podpora tohoto chipsetu, asi nepůjde. V momentě kdy proběhne
kompilace, tak se ten skript postará o to, aby se pro tu vaši kartu natahoval
ten správný modul a ještě zapíše do modprobe.conf správný alias.
--
S pozdravem
Vít Baloun

1GdGZZ

Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Bc. Miloš Bíba
2007-04-06 08:09:43 UTC
Tak jsem se snažil, ale k ničemu to není, nainstaloval jsem
zdroje jádra, zkompiloval novy modul z ovladačů, vyhodil ten
starý, nahrál firmware a konfigurační soubor do adresáře
/etc/Wireless/RT61STA, upravil rt61sta.dat přesně podle
návodu a parametrů mé sítě a výsledek je, že počítař
vytuhne, jakmile vůbec kliknu na ikonku sítě v KDE (měl by
se zobrazit seznam sítí) takže to prostě ve 2007.1 nefunguje
nebo vůbec netuším co dělat dal, asi to tedy vzdam, protoze
uz sem zkusil všechny navody co jsem našel...
Vít Baloun
2007-04-06 08:45:11 UTC
Post by Bc. Miloš Bíba
Tak jsem se snažil, ale k ničemu to není, nainstaloval jsem
zdroje jádra, zkompiloval novy modul z ovladačů, vyhodil ten
než zavedete nově zkompilovaný ovladač, zkuste
#modinfo rt61

co vám to vypíše?

(a nepřeskakujte kapitoly - tedy žádné KDE - to vám řekne prdlajs, v tuto
chvíli to situaci jen zkomplikuje (noflame: sám KDE používám, nic proti němu
nemám)):

Po kompilaci modulu by měl tento již být k dispozici jako ra0 (zkontrolujte v
modprobe.conf, jestli tam je patřičný alias). A zkuste

#ifconfig ra0 up

A sledujte, co to dělá.
--
S pozdravem
Vít Baloun

1GdGZZ

Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Majo
2007-05-10 22:30:09 UTC
Zdravim,

ja som sa docital, ze problem je (aj podla mojich skusenosti) ak je jadro
skompilovane s podporou smp.

Mal som rovnaky problem s rt61 aj s rt2400. Po nainstalovani jadra i386 bez
smp to slapalo bez problemov.

MV
Post by Vít Baloun
Post by Bc. Miloš Bíba
[...]
----------
SlovakNET.sk - profesionalny webhosting a registracia domen za najlepsie
ceny.
----------

Bc. Miloš Bíba
2007-04-05 10:34:47 UTC
Děkuji zrovna jsem se chtěl zeptat jak se jmenují ty balíčky
:-) Jinak dnes už soused snad konečně zapůjčí 20 m ethernet
kabel tak se snad dostanu na net a budu to moci stáhnout a
vyzkoušet kompilaci ale předpokládám, že to bude podobné
ne-li stejné jako v ubuntu.
Post by Bc. Miloš Bíba
Dobry den,
Post by Bc. Miloš Bíba
Dobrý den,
Vlastní kompilace ovladače mi pořád hází chybu v make, něco
v tom smyslu, že adresář /lib/.../číslo jádra/Build není
adresářem, takže takhle jsem si taky neporadil :-(
to je zrejme zpusobeno chybejicimi zdrojaky jadra, melo by stacit
nainstalovat balik (kernel-source-stripped, pripadne cely
kernel-source)
urpmi kernel-source-stripped
S pozdravem Petr Hlavka.
Informace o konferenci(odhlaseni, provoz) na http://www.mandrake.cz/metafaq
Petr Hlávka

S pozdravem Pet
Petr Jakubec
2007-04-05 10:38:41 UTC
Post by Petr Hlávka
urpmi kernel-source-stripped
pozor na to, tohle nainstaluje posledni vydane zdrojaky jadra!!
je vsak mozne ze tazatel nema posledni vydane jadro.
proto je treba nainstalovat _prislusne_ kernel-source.

jake mam jadro?: uname -r
jake mam zdrojaky?: rpm -qa |grep kernel-source
--
Mnoho zdaru!

Petr Jakubec
WWW: http://www.jakubec.tk